Saturday, September 02, 2006

Historien forfølger oss

Folk hører lite på fornuft og er ennå mindre interessert eller har mulighet til å trekke konklusjonene selv. Man er nemlig ikke opplært til det. Pink Floyds The Wall viser skolen som et instrument for indokrinering, hvor man går inn som et unikt individ og kommer ut som en masse. Det er dette som er den såkalte skjulte lærerplanen, det implisitte kontra det eksplisitte, som er det skolen gir uttrykk for å være.

Barn ser hva det er som skjer i verden i dag og få er det som er optimistiske. På tross av dette fortsetter man å holde samme kurs, som kun fører oss stadig nærmere avgrunnen. Folk lar seg ikke påvirke av faktaer. Man har blitt passifisert og tenker først og fremst på seg og sine.

Kapitalismen har brudt ned fellesskapet og ført til at hver og en av oss lever som i sin egen lille boble. Det som limte mennesker sammen har blitt fjernet. Dette på tross av at man siden 1648 etter Welfallenfreden bygde opp en stat, noe som kom til å utvikle seg til vellferdsstaten og det nordiske eksempelet.

På mange måter kan man si at staten utgjorde en vippe mellom de fattige og de rike. En vippe som nå nesten totalt har gått over i de rikes favør. Forskjellen mellom rike og fattige øker. Til og med FN, som før var et samfunn av stater, tar nå inn multinasjonale selskaper på linje med stater.

Vi lever i et turbokapitalistisk og liberalistisk samfunn. Men George Soros, som blant annet knuste økonomien i Storbritannia og Sverige, samt i mange andre fattigere land, og som er førende for de oransje revolusjonene i Øst Europa, som er lite annet enn en tilranelse av regionens naturressurser, og andre tidligere fundamentalistiske, antikapitalisiske, nå anti sosialdemokratiske filantroper har nesten tatt over samfunnet.

De rike, som til stadighet får medaljer for sin godhet, slik som Røkke (som blant annet står bak oppbyggingen av Guantanamo basen), blir sett på som samfunnets velgjørere, selv om de lever som parasitter uten å produsere noe som helst. De ser bak kapitalismens slør og vet hvordan de kan manipulere økonomien og dermed det materielle grunnlaget i vår sivilisasjon.

Marx hadde mye rett i det han skrev om base og overbase, men det var en historisk utvikling og ikke naturgitt. Renessansen førte vår sivilisasjon fra ånd til materie. I følge Calvin straffet og roste Gud menneskene mens de levde, ikke etter at man var død, noe som betydde at de rike kunne slippe å betale avlat osv. Dette på grunn av at bankene opprettet under korstogstiden, først av tempelridderne og dernest av jødene, som ikke fikk eie jord men arbeidet med penger og som i motsetning til kristne tok renter på lån, hadde gjort samfunnet avhengig av penger. Calvinisme førte til merkantelisme og til kapitalisme. På 1880-tallet, med den nye aksjeloven som gjorde at verdien på et selskap kunne være større enn det rent materielle grunnlaget, gjorde at rikdommen kunne senreres på færre hender, trustene, og at bankierne kunne komme til å overta styringen av økonomien og dermed makten i samfunnet. Det var nomader og sjøfolk, ikke lenger de som eiede land, som kom til å sitte med makten på grunn av deres tradisjoner med handel.

I tillegg kommer at folk i dag er konfrontert med en enorm verden hvor det er de samme fjesene som dukker opp i mediene hver dag og hvor den enkelte synes ikke å bli hørt eller i det hele tatt å bli tatt hensyn til. Det er de kommersielle mediene som styrer agendaen og hvordan folk opplever samfunnet.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home